Här i Stockholm så vimlar det numera av dessa elektriska elsparkcyklar. Det är 5-10 företag som ställer ut dom så vi medborgare kan hyra dom en stund.
Otyg
Men det har blivit ett enormt problem då dessa ligger på marken lite överallt. Det är givetvis inte företagen som hyr dom som är den egentliga boven, utan det är de personer som hyr dom. När batteriet tar slut eller man är framme vid sitt mål så gör man det enklaste; släpper den där man står. Dom är inte speciellt stadiga på sina stödben utan ramlar lätt omkull. Då det kanske inte är alla slänga elsparkcyklar som blivit just slängda utan dom kan ha ramlat omkull av annan kraft. Oavsett så borde det bli ordning på detta då dom garanterat ligger i vägen för rullstolar, barnvagnar m.fl. Det skall bli väldigt spännande att se hur snöröjningen tar sig an dom…
Det borde inte vara så jättesvårt för företagen som hyr dom att ge sina kunder klara regler om hur dom skall placeras när dom är ”klara”. Företagen vet ju vem som hyrde den och var den slutade användas. Ett litet extra uttag på bankkortet skulle nog lösa en hel del problem.
Vad heter dom?
Jag har använt elsparkcykel i denna artikel. Det är säkerligen fel. Wikipedia använder samma uttryck så det får duga. Men även elscooter har jag stött på. På engelska kallas dom ”motorized scooter”, men även där finns benämningar som ”electric kick scooter” och ”e-Scooter”.
Vad är dom?
Detta är en spännande fråga. Om den inte går fortare än 20 km/tim så är det i Sverige en vanlig cykel (?!). Om den går fortare är det knepigare. Det pratas om Moped Kl II men även om ”övrigt fordon” som då skall köras på inhägnat område.
Personligen anser jag att det är ett motordrivet fordon och skall framföras som om det vore en moped, oavsett fart eller styrka.
Egentligt miljövärde
Men är dom då miljövänliga egentligen? Jag tror inte att dom är en ersättning för bilen, i alla fall inte i nämnvärd omfattning. Jag tror att dom främst är en ersättning för buss, tunnelbana och vanlig gång. Troligen oftast gång. Då är det vår mänskliga lathet som kommer in och vi rör oss för lite redan utan dessa elsparkcyklar. Sedan är det fråga om en klump metal och andra material som behöver användas för att tillverkas och förhoppningsvis återvinnas. Livslängden är nog inte så väldigt lång. Sedan är det företagen själva som åker runt och servar dom med nyladdade batterier och ställer dom någorlunda fiffigt på olika platser. Dom åker ofta runt med små bussar eller små lastbilar som inte är miljövänliga….
Nja, jag tror att dessa är något vi kan hoppas försvinner inom kort då deras nytta är begränsad jämfört med onyttan. De som privat har en egen är en annan femma. Så länge dom används och det flitigt så kan dom vara OK.